Nederland vergrijst en steeds meer senioren zoeken naar de mogelijkheden om overwaarde van hun woning te verzilveren. Voor sommige klanten kan ‘verkopen en terughuren’ een goed passende oplossing zijn.
Door een samenwerking aan te gaan met Levius kun je ook die klanten goed bedienen waarvoor ‘verkopen en terughuren’ interessant is.
Je klant wil of krijgt geen lening of hypotheek meer
Je klant beschikt over genoeg pensioen-inkomen om de huur te kunnen betalen
Je klant wil nu kunnen beschikken over zijn vermogen in plaats van in de toekomst
Je klant wil zoveel mogelijk geld uit de woning ‘verzilveren’
Je klant heeft een courante woning met een aanzienlijke overwaarde
Je klanten zijn beiden ouder
dan 55 jaar
Om de overwaarde te verzilveren kan je klant uiteraard zijn woning verkopen maar geschikte en betaalbare huurwoningen zijn moeilijk te vinden. En je klant is mogelijk verknocht aan de huidige woning en de sociale omgeving.
Je klant maakt zijn vermogen liquide en kan in zijn vertrouwde huis blijven wonen
Je klant heeft meer financiële vrijheid omdat hij geen hypotheek of lening meer heeft
Je klant kan zolang blijven wonen als hij wil en ook verhuizen wanneer hij wil
Je klant hoeft het onderhoud niet meer te regelen en uiteraard ook niet te betalen
Je klant loopt geen risico van waardedaling van zijn woning
Je kunt altijd eerst met Levius bellen om de klantcasus telefonisch op hoofdlijnen door te nemen. Daarna vul je samen met de klant het aanvraagformulier in. Indien verkopen en terughuren voor de klant interessant is, zullen zij samen met een onafhankelijke taxateur (Troostwijk) een desktop taxatie op laten stellen om vast te stellen of de woning voldoet aan de selectiecriteria en op grond waarvan zij een voorstel aan de klant kunnen doen. Daarnaast toetsen zij op basis van de verstrekte klantgegevens en de desktoptaxatie of de situatie van jouw klant voldoet aan de “veilig wonen factor”, een financieel model ontwikkeld door BDO op grond waarvan onder meer de betaalbaarheid van de huur wordt getoetst. Vervolgens bespreekt Levius de uitkomst en het eventuele voorstel met je. Daarna kan jij een intake met de klant inplannen.
In het intakegesprek bespreek je het voorstel met je klant. Ook ga je na of verkoop en terughuur een goede optie is voor deze klant en of de klant hier goed over heeft nagedacht. Een hypotheek kan bijvoorbeeld in sommige situaties een betere en goedkopere optie zijn. In het gesprek zal tevens de werkwijze met bijbehorende overeenkomsten worden toegelicht. Mocht de klant aan de voorwaarden voldoen en het naar aanleiding van dit gesprek interessant vinden om de mogelijkheden voor verkoop en terughuur verder te onderzoeken, dan tekent de klant een intentieovereenkomst.
Na het tekenen van de intentieovereenkomst zal er een volledige taxatie van de woning worden uitgevoerd. Deze wordt op locatie uitgevoerd door Troostwijk, een gerenommeerde onafhankelijke partij met landelijke dekking. In het taxatierapport worden de leegwaarde, de waarde in verhuurde staat en de marktconforme huur van de woning door Troostwijk bepaald.
Indien de taxatie conform verwachting is, krijgt je klant een aanbod op basis van het taxatierapport waarbij de aankoopwaarde gebaseerd zal zijn op de taxatiewaarde in verhuurde staat. Deze waarde ligt gemiddeld tussen de 75% en 90% van de leegwaarde van de woning. De klant zal in principe de marktconforme huur zoals genoemd in het taxatierapport gaan betalen. Een lagere huur in combinatie met een lagere aankoopwaarde is bespreekbaar. De klant heeft alle tijd om een keuze te maken en kan dus rustig overleggen met de partner en bijvoorbeeld kinderen.
Indien je klant akkoord gaat met het aanbod worden de koop- en huurovereenkomst getekend en wordt een afspraak gemaakt bij de notaris. De notaris zorgt dat het uit te keren bedrag in 1 keer op de rekening van de klant wordt gestort waarbij een eventuele hypotheek wordt ingelost. Vanaf de dag van levering verzorgt Levius het groot onderhoud van de woning en betalen zij ook de kosten hiervan.